Kącik logopedy

Jeżeli masz wątpliwości czy Twoje dziecko „pieści się”, bo lubi tak mówić, czy też nie potrafi wymawiać inaczej, możesz sam to sprawdzić.

Zamieszczamy pomoc, dzięki której można stwierdzić czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo.

Normy wymowy, czyli co dziecko powinno wymawiać:

3- latek- wszystkie samogłoski (a, o, e, u, i, y, ą, ę)
i następujące spółgłoski: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, t, d, n,z, l, li, j, ł

4-latek- s, z, c, dz, może pojawić się r,

5- latek- sz, ż, cz, dż, r jest wymawiana lub się pojawia,

6- latek- wszystkie głoski.

 

Najtrudniejsze głoski (sz, ż, cz, dż, r) mogą sprawiać trudność jeszcze w szkole.

Aby ćwiczyć wyraźne mówienie proponujemy wiersz:

 

Gimnastyka dla języka

Język twój to wielki pędzel,
Który dotrze wszędzie.
Otwórz buzię, spójrz z ukosa,
Język dotknie wnet do nosa.

Teraz brodę pędzel wita,
Oba uszka, no i kwita.
Szybko chowa się i zaraz
Chce malować wszystko naraz.

Oj! Poczekaj pędzlu drogi,
najpierw ściany, potem progi.

Od sufitu zaczynamy.
Wnet podłogę przecieramy.
Potem ściany – lewą, prawą
Wreszcie progi, z miną żwawą.

Na sam koniec język klapie.
Sprawdza farbę czy nie kapie.
Czy wysycha i w porządku
Jest już w każdym buzi kątku.

Joomla templates by a4joomla